سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
امام زمان

حوزه/ از ویژگی یاران حلقه اول امام عصر علیه السلام “شجاع و سلحشوری” است. به این معنا آنان در برابر پیچیدگی سیاسی، نظامی، اقتصادی شجاعت و قدرت تصمیم گیری و عبور از موانع را دارند و کم نمی آورند و همین شجاعت موجب می شود مشکلات در مقابل اراده آنان آسان شود.

خبرگزاری حوزه | برای یاران حلقه اول امام مهدی علیه السلام که همان سیصد و سیزده نفرند که در آغاز ظهور به حضرت می پیوندند در روایات برای آنان ویژگی هایی  ذکر شده است.

آشنایی با این ویژگی یکی از تکالیف مهدی‌باوران است که با معرفت و شناخت این ویژگی فرصت تلاش کنند با نهادینه کردن این ویژگی ها در خود زمینه توفیق راهیابی به حلقه اول را برای  خود فراهم نمایند، از همین رو در این یادداشت به تحلیل برخی از این ویژگی خواهیم پرداخت.

نخستین ویژگی یاران حلقه اول امام مهدی علیه السلام “معنویت و سلوک عبادی” است؛ به این معنا عبادت و شب زنده داری، تلاوت قرآن، نیایش و تضرع و ابتهال و خلوت دائم با حق تعالی از برجسته ترین ویژگی یاران حلقه اول است به گونه ای که تمام وجودشان عبادی می گردد و مصداق آیه ۲۹ سوره فتح اند:

”مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًاَ:محمد [ص] پیامبر خداست و کسانی که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند آنان را در رکوع و سجود می ‏بینی فضل و خشنودی خدا را خواستارند علامت [مشخصه] آنان بر اثر سجود در چهره ‏هایشان است این صفت ایشان است”

امـام صادق (ع) این افراد را این گونه توصیف می کند:

”رِجالٌ لا یَنامُونَ اللَّیلَ، لَهُمْ دَوِیُّ فـی صـَلَو اتـِهِمْ کَدَوِیِّ النَّحْلِ، یَبیتُونَ قِیاما عَلی اَطْرافِهِمْ:(بحار، ج ۵۲، ص ۳۰۸)

آنان مردانی هستند که شبها نمی خوابند و زمزمه نمازشان چون نغمه زنبوران از کندو به گـوش ‍ مـی رسد. شبها را با شب زنده داری سپری می کنند”

و نیز در توصیف آنان آمده است:

 “لَهـُمْ فـی اللَّیلِ اَصْواتٌ کَاَصْواتِ الثَّواکِلِ حُزْناً مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ، قُوّامٌ بِاللَّیْلِ صُوّامٌ بِالنَّهارِ کَاَنَّما دَاءْبُهَمْ دَاءْبُ واحِدٌ: (یوم الخلاص، ص ۲۲۲) :آنان در دل شب، ناله هایی از خشیت خدا دارند چون ناله مادران داغ پسر دیده. آنها شب زنده داران در دل شـب و روزه داران در طـول روز هستند گویی داءب و روش همه آنان یکی است. ”

و همچنین در روایت آمده است آن هنگام که حضرت مهدی به نجف اشرف قرارگاه نظامی  وارد می شوند به حلقه اول یاران فرمان نیایش وخلوت باحق تعالی داده و می فرمایند:

“ قالَ لاَِصحابِهِ: تَعَبَّدُوا لَیْلَتَکُمْ فَیَبیتُونَ بَیْنَ راکِعٍ وَ ساجِدٍ یَتَضَرَّعُونَ اِلَی اللّهِ امشب را به عبادت به روز آورید. آنان برخی در رکوع و برخی در سجده شب را به سحر می رسانند و به درگـاه خـدا تـضـرّع مـی کـنند:بحار، ج ۵۲، ص ۳۴۳”

 دومین ویژگی یاران حلقه اول امام مهدی علیه السلام، داشتن “بینش عمیق” و”معرفت همه جانبه” به ذات اقدس الهی و نیز به امام علیه السلام به عنوان مظهر اسما الحسنی وتجلی صفات جمال وجلال الهی است.

به این معنا آنچنان در شناخت ذات و صفات حضرت حق و در معرفت امام از پشتوانه عمیق معرفتی برخوردارند که هیچ شبهه نمی تواند آنان را به تردید و شک وا دارد؛ از همین رو امام صادق (ع) در توصیف ایمان آنان به حق. تعالی می فرماید: هیَ رِجالٌ کَاَنَّ قلُوبهمْ زُبرُ الْحدیدِ، لا یشوبها شکُّ، فی ذاتِ اللّهِ اَشَدُّ مِنَ الحَجَر:آن (گنجینه ها) مردانی هستند که دلهایشان مانند پاره‌های آهن است، هیچ گونه تردیدی در آنها راه ندارد، در اعتقادشان به خدا از صخره و سنگ محکم ترند”  وهمچنین امام صادق (ع) می فرماید:”عارفان به خداوند متعال از اهل حقایق که از روی کشف و شهود ربّانی عارف به خدا هستند، بـا او بـیـعـت مـی کـنـنـد :یـُبایِعُهُ العارِفُونَ بِاللّهِ تَعالی مِنْ اَهْلِ الحَقائِقِ عَنْ شُهُودٍ وَ کَشْفٍ بِتَعْریفٍ اِلهیٍّ”.وهمچنین ا امام علی (ع) در توصیف آنان می فرمایند:مـردانـی کـه خـدا را بـه حقّ شناخته اند، آنها یاوران حضرت مهدی (ع) در آخرالزمان هستند “... رِجـالٌ عـَرَفـُوا اللّهَ حـَقَّ مـَعـْرِفـَتـِهِ، وَ هـُمْ اَنْصارُ المَهْدِیِّ فی آخِرِ الزَّمانِ”.

و همچنین امام سجاد علیه السلام آنان را در ولایت مداری ومعرفت به امام علیه السلام این گونه توصیف می نماید:”

یاران مهدی (ع)، امام خود را می شناسند و به او اعتقاد دارند: «القائلین بامامته: منتخب الاثر، ص ۲۴۴”

سومین ویژگی از یاران حلقه اول امام مهدی علیه السلام، «تعبد» و «سرسپردگی» است.

به این معنا نسبت ارتباط و سلوک یاران حلقه اول امام علیه السلام از جنس ارتباط موسی با خضر نیست که اگر خضر کشتی را سوراخ کرد و یا غلامی را به قتل رساند و یا دیوار در حال خراب شدن را بازسازی کرد موسی راز هریک از این تصمیم ها را از خضر بخواهد، بلکه رابطه و نسبت یاران حلقه اول باتمام از نوع رابطه یاران اصحاب سیدالشهداست که در برابر تصمیم امام هیچ چرایی نداشتند تنها متعبد و تسلیم محض بودند اینان نیز دربست تصمیم امام راپذیرفته و در برابر اراده و قرایت امام، اراده و قرایت از خود ندارند و اراده وی را بر اراده خودشان مقدم کرده، اجرایی و عملی می کنند؛ از همین رو امام صادق علیه السلام این چنین آنان را توصیف می فرمایند:

«هم اطوع من الامة لسیدها، مجدون فی طاعته بهم، ینصرالله امام الحق (بحار، ج ۵۲، ص ۳۰۸) اطاعت آنان از امام، از فرمانبرداری کنیز در برابر مولایش بیش تر است. ، اهل جدیت و تلاش اندو از هیچ کوششی فروگذاری نمی کنند، و دراین رسالت بزرگ همراه و هم پای امام هستند».

چهارمین ویژگی یاران حلقه اول امام عصر علیه السلام “شجاعت، سلحشوری” است. به این معنا آنان در برابر پیچیدگی سیاسی، نظامی، اقتصادی شجاعت و قدرت تصمیم گیری و عبور از موانع را دارند وکم نمی آورند و همین شجاعت موجب می شود مشکلات در مقابل اراده آنان آسان شود؛ از همین رو در روایات آنان این گونه توصیف شدند”

آنـان در کـارزار هـمانند شیرانی هستند که از بیشه های خود بیرون آمده انـد و هـیـچ چـیـز جـلودارشـان نـیـست. اگر اراده کنند کوهها را از جای خود بر می کنند و از مـوانـع می گذرند و خاکریزهای دشمن را یکی پس از دیگری فتح می کنند “کُلُّهُمْ لُیُوثٌ قـَدْ خـَرَجـُوا مِنْ غاباتِهِمْ، لَوْ اَنَّهُمْ هَمُّوا بِاِزالِةِ الجِبالِ لاََزالُوها مِنْ مِواضِعِها”.

آنان تیز پروازان و بهترین سوارکاران دنیا هستند “هُمْ خَیْرٌ فِوارِسَ عَلی ظَهْرِ الاَْرْضِ اَوْ مِنْ خَیْرِ فَوارِسَ عَلی ظَهْرِ الاَْرْضِ”.

بـرای درهـم کـوبیدن ظلم و استکبار و با شعار انتقام گیری از خون امام حسین (ع) به راه مـی افـتـنـد. ابـّهـت و آوازه آنـهـا جـلوتـر از خـودشـان حـرکـت مـی کـنـد و در دل دشـمـنـان اسلام رعب می افکند. رعب و وحشت آنها یک ماه جلوتر از خودشان پیش می رود و خداوند به وسیله آنها امام زمان (ع) را یاری می کند.

“شِعارُهُمْ: یا لَثاراتِ الْحُسَیْنِ! یَسیرُ الرُّعْبَ اَمامَهُمْ مَسیرَةَ شَهْرٍ... بَهَمْ یَنْصُرُ اللّهُ اِمامَ الْحَقِّ” حارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۸”

پنجمین ویژگی یاران حلقه اول امام مهدی علیه السلام “قدرت تصرف” است. به این معنا به دلیل این که در سلوک نفسانی، وسلوک معنوی مراتب سخت سیر سلوک را طی کرده و از قدرت معنوی خاص را برخورد شده اند، دارای شجاعت، دلیری بی نظیری هستند کسی نمی تواند جلودار آنها شود و همه موانع را به آسانی از جلو ی پا بر می دارند؛ از همین رو در توصیف آنان آمده است:”کلهم لئوت قد خرجوا من غاباتهم لو انهم هموا بازالة الجبال لازالوها عن مواضعها، جعلت قلوبهم کزبرالحدیدفان الرجل منهم یعطی قوة اربعین رجلالو مروا بالجبال لقطعوها :(بحار، ج ۵۲، ص ۳۰۸) : همه شیرانی اند که از بیشه ها خارج شده اند و اگر اراده کنند، کوه ها را از جا برمی کنند» اگر به کوه های آهن روی آورند، آن ها را قطعه قطعه می کنند، دل هایشان، چون پاره های آهن شده است، به هر کدام شان، نیروی چهل مرد داده شده اگر به کوه های آهن روی آورند، آن ها را قطعه قطعه می کنند”

ششمین ویژگی یاران حلقه امام علیه السلام “بی آلایش ی وساده زیستی” است. به این معنا یاران امام به دلیل بلندنظری و تعلق خاطر نداشتن به مظاهر دنیا و همسو شدن با سیره ساده زیستی امام، لباس و غذای آنان بسیار ساده است و به عبارت دیگر یاران امام علیه السلام جلال و جبروت و حشمت ظاهری ندارند، اهل دبدبه وکبکه ظاهری  نیستند؛ از ایـن رو در میان زمینیان ناشناخته اند. در نگاه مستکبران خوار و کوچک جلوه می کنند، ولی در میان ملکوتیان معروف و در نگاه مؤ منان ارزشمند هستند.

امیر مؤمنان در وصف آنها می فرماید:

“گـروهـی بـا کـافران به نبرد می پردازند که در نظر مستکبران خوار و زبون هستند، در آسمان معروف و در زمین ناشناخته اند “یُجاهِدُهُمْ فِی اللّهِ قَوْمٌ اَذِلَّةٌ عِنْدَ المُتَکَبِّرینَ، فِی الاَرْضِ مَجْهُولُونَ، وَ فِی السَّماءِ مَعْرُوفُونَ”.

و همچنین در توصیف سادگی و بی پیرایه بودن آنان می فرماید: “انه یاخذ البیعة عن اصحابه ان لا یکنزوا ذهبا و لا فضة و برام و لا شعیرا و یلبسون الخشن من الثیاب (منتخب الاثر ص ۴۶۹) او از یارانش بیعت می گیرد که طلا و نقره ای نیندوزند و گندم و جویی ذخیره نکنند و لباس خشن بپوشند و ...» .

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدتقی قادری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha